zaterdag 1 september 2012

Tenenkrommend journaille

De politici ontvangen nogal wat kritiek, maar de journalisten kunnen er ook wat van. Vandaag in de Volkskrant gelezen: Per saldo trekt GroenLinks het meeste geld uit voor kinderopvang en bezuinigt SGP het meest op de toegankelijkheid. “Een algemeen stemadvies is echter lastig, omdat de situatie per gezin verschilt”. Dat is de verdwazing ten top!

Ik begrijp hieruit dat de redacteur meende dat mensen een stemadvies moeten krijgen om er persoonlijk het beste uit te komen. De journalisten zijn tezeer gericht geraakt op het kopen van een camera of mobiele telefoon: welke je kiest hangt af van je eigen situatie. Genegeerd wordt dat het daar bij verkiezingen toch niet voor bedoeld was. Bovendien wordt hier niet gerekend met de inbreng van partijen in onderhandelingen: daar zal je zien dat GroenLinks verder wil gaan dan andere partijen, maar op welke wijze het geregeld wordt is natuurlijk niet zeker.

Politieke partijen zoeken naar het toegankelijk maken van kinderopvang. Maar als ik dit artikel moet geloven, moet je als je geen jonge kinderen hebt maar niet GroenLinks stemmen: je geld zou wel eens niet naar jouw gezin kunnen gaan. 

Het is overigens niet het enige tenenkrommende dat ik meemaakte. Dat politici elkaar voor leugenaar uitmaken kan ik nog wel plaatsen. Dat Dominique van der Heyde Rutte ook al een jokkebrok noemt is toch wel stuitend. De debatten zijn een wedstrijdje geworden: wie kent de doorrekening van de andere programma's het best. Een kleine vergissing wordt dan uitvergroot tot Leugen. Zegt Roemer's vrouw: hoeveel bezuinigde de SP ook alweer op defensie? "1 miljard of zo  dacht ik", zegt Roemer. Zegt zijn vrouw "Leugenaar!" "Hebben we nog pindakaas in huis?" "Ik dacht wel van" "Leugenaar!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten