vrijdag 4 januari 2013

Invloed van reizigers op OV-Chipkaart nodig

Dit jaar zal de chipkaart ook op de trein verplicht worden. Het gewone treinkaartje gaat verdwijnen. Dat zou nu al gebeuren, maar de NS heeft de verplichting uitgesteld. Daar ben ik blij om. De NS kan de vragen nog lang niet allemaal goed aan. Klanten hebben de behoefte aan overzicht in hun portemonnee. Ze moeten er nog aan wennen. 

Laatst kreeg mijn vrouw een brief dat ze haar voordeelurenkaart moest activeren op haar NS chipkaart. Maar die was verlopen, dus dat lukte niet. Inmiddels is het probleem nog niet opgelost. De klantenservice, de conducteurs, de site: niemand kan voldoende duidelijkheid geven. Zie deze blogpost.

Ik moest denken aan twintig jaar geleden toen ik als beleidsmedewerker bij de Consumentenbond werkte. Er was een proef met de chipcard geweest in Woerden. We hebben het over 1991 of zo. Toch waren de verwachtingen van de chipkaart heel wat hoger en van het gemak waren de beloften zelfs torenhoog. 

Chipkaart beloften niet waargemaakt
Die beloften zijn niet waargemaakt. Toen al hadden mensen meerdere passen bij zich: klantenkaarten en magneetpassen. Dat kon allemaal op één kaart. Je zou ermee kunnen bellen in een telefooncel, je klantenkaarten er op zetten en je medisch dossier altijd bij je hebben. De vragen gingen vooral over de privacy: zorg ervoor dat het bedrijf met de klantenkaart niet in je medisch dossier kan kijken. De Consumentenbond pleitte voor meer overzicht over de financiën. Dat was volgens de aanbieders eigenlijk onzin: iedereen zou een chipkaartlezer krijgen om het saldo te kunnen checken. Nu, twintig jaar later loop ik de beloften langs.

  1. Een einde aan al die pasjes
In mijn portemonnee telde ik vandaag het aantal kaarten en pasjes. De schade: 11 pasjes. En dat terwijl ik niet zoveel behoefte heb aan klantenkaarten, dus bij anderen kan de schade hoger zijn. Twee betaalpassen (de eigen en de gezamenlijke rekening), 5 OV-chipkaarten (een NS kaart, een buskaart en de drie OV-chipkaarten van de kinderen). Een creditkaart. Een Ikea familykaart, een bonuskaart en een paar andere klantenkaarten waar ik bijna niet omheen kon om geen dief te zijn van mijn portemonnee.

  1. Overzicht over je abonnementen en kortingen
Ik heb nog ergens een chipkaartlezer, maar die kan ik voor mijn kaarten niet gebruiken. Ik heb geen flauw idee hoeveel reisgeld er op mijn treinpas staat. Voor mijn buskaart heb ik automatisch opladen ingeschakeld. Datzelfde hebben we gedaan voor de OV-chipkaarten voor de kinderen omdat we anders de bus niet in kunnen. Daardoor weet ik niet hoeveel geld ik er aan kwijt ben. Overigens heb ik ook een paar papieren winkelkaartjes voor de bus in mijn portemonnee. Reis je met je chipkaart op zaterdag met de bus naar het centrum, dan ben je immers een stuk duurder uit. Dan kun je beter een papieren kaartje kopen. Veel mensen weten dat niet, want het is volstrekt niet duidelijk wat ze betalen.

    3. Sneller afrekenen
Betalen gaat inderdaad redelijk snel. Maar heeft de OV-chipkaart heeft ons tijd bespaard? Bij veel mensen wel: die hebben alleen hun eigen automatisch oplaadbare kaart. Bij ons echter niet. Soms zitten de chipkaarten van de kinderen in mijn portemonnee, maar gaat mijn vrouw met de kids ergens heen. Dan moet er van alles geregeld worden om de kinderen te laten betalen. Maar dat is natuurlijk ons probleem, waar het openbaar vervoer verder geen boodschap aan heeft.

Van de beloften is niets terecht gekomen. Uiteindelijk telde het voordeel voor de bedrijven wel, het voordeel voor de consumenten was niet belangrijk en is dan ook niet waargemaakt. Wil je inzicht, dan moet je de computer opstarten (als je die hebt) of je moet naar een chipkaartlezer. Wil je je treinabonnement op je buskaart in plaats van je treinkaart dan is dat een heidens karwei. Begin maar eens op de site te zoeken hoe dat moet.

Mijn conclusie: we zijn de chipkaart in gerommeld. Geen van de voordelen is waargemaakt. Alleen voordelen voor bedrijven gaven de doorslag, de klanten zijn het lijdend voorwerp gebleven. De bedrijven kunnen de klantvragen niet aan, niemand heeft goed inzicht, onze portemonnee puilt nog meer uit dan vroeger.

Tijd om invloed te gaan uitoefenen op deze voor ons reizigers zo belangrijke organisatie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten